Färdtjänst
Färdtjänst
Färdtjänst i ditt välfärdsområde
- Färdtjänst enligt funktionshinderservicelagen
- Färdtjänst enligt socialvårdslagen
Färdtjänst ansöks hos det egna områdets handikappservice.
För mer information ring handikappservice i ditt eget välfärdsområde. Information finns även på den egna kommunens, stadens, eller det egna välfärdsområdets hemsidor.
Beställningsnummer
- Suupohja färdtjänst 010 337 4222
- Järvi-Pohjanmaa färdtjänst 010 337 4223
- Ilmola färdtjänst 010 337 4224
- JIK Färdtjänst 010 337 4225
- Kaksineuvoinen färdtjänst 010 337 4226
- Lappo färdtjänst 010 571 0280
- Mellersta Finlands välfärdsområde 010 192 000
- Kessote / Mellersta Satakunda välfärdsområde 010 217 6537
- Färdtjänst per sms 18513 (050 574 6660)
- Lappo, Mellersta Satakunda välfärdsområde 18513
- Mellersta Finlands välfärdsområde 18398
Observera
Färdtjänstresor kombineras i möjligaste mån med andra färdtjänstkunder.
Kom ihåg att avboka din resa i tid så att din färdtjänstresa inte förbrukas.
Du kan ge respons på din färdtjänstbeställning eller resa på asiakaspalvelu@keskustaksi.fi
Beställning av resa
På telefon
Ange till förmedlingscentralen
- Namn
- Om resan görs för att uträtta ärenden, för rekreation, eller för arbete eller studier
- Adress där du vill bli upphämtad samt resmål, nämn även orterna
- Dagens datum, klocktid och vid behov ankomsttid till resmålet
- Om du har hjälpmedel eller annat som bör beaktas
- Om du har en följeslagare eller assistent med dig
- Om det finns behov av ett kort stopp under resan, t. ex. vid postlåda eller bankautomat.
- Ange alla nödvändiga stopp
- Beställ även tillbakaresa under samma samtal, om tidpunkten är känd.
Beställning per sms
Ange följande uppgifter i meddelandet när du beställer resa:
- Kundens namn
- Om resan görs för att uträtta ärenden, för rekreation, eller för arbete eller studier
- Exakt adress där du vill bli upphämtad samt resmål, nämn även orterna
- Dagens datum, klocktid och vid behov ankomsttid till resmålet
- Om du har hjälpmedel eller annat som bör beaktas
- Om du har en följeslagare eller assistent med dig
- Om det finns behov av ett kort stopp under resan
Du får en mottagningsbekräftelse i retur. Kostnaden för textmeddelandet bestäms av operatören.
Ge respons åt Keskustaksi
Ge respons genom att fylla i blanketten.